HANKŮV DŮM

Městské kulturní zařízení Dvůr Králové nad Labem

poster

COVERT ENSEMBLE: KATEŘINA PAVLÍKOVÁ A DAVE CAMWELL

29. ročník festivalu Dny R. A. Dvorského

Saxofonisté Kateřina Pavlíková (ČR) a Dave Camwell (USA) vytvořili unikátní mezinárodní spolupráci s žáky a učiteli místní ZUŠ R. A. Dvorského Dvůr Králové nad Labem.

Kateřina a Dave Vám předvedou mimořádně brilantní saxofonovou hru jako sólisté, tak i jako hráči v rozmanitých komorních a souborových seskupeních, např. jako saxofonové kvarteto s doprovodem klavíru nebo velký saxofonový soubor, Crazy Band atd.

Uslyšíte originální a jedinečné úpravy Jaroslava Ježka, Girdona Goodwina, Michaela Jacksona a jiných.

Před začátkem koncertu a o přestávce vystoupí ve foyer divadla žáci ZUŠ Karla Halíře z Vrchlabí. Na klavír je doprovodí paní učitelka Margarita Shuk. 


Convert Ensemble je název hudebního partnerství Davea Camwella a Kateřiny Pavlíkové, které začalo na začátku roku 2021 a vyústilo ve více než 25 výjimečných a jedinečných úprav populární klasické hudby od J.S. Bacha až po současné skladatele, jako je Max Richter. DC & KP také produkují hudbu, která záměrně stírá hranici mezi klasickým, rockovým a popovým světem. Jejich étos je zaměřen na hudební virtuozitu a okouzlující vizuální efekty.

Soubor absolvoval turné po České republice a USA a nedávno vedl mezinárodní konsorcium pro nový dvojkoncert skladatele Martina Hyblera Aquarius, nahraný s Pensacola Symphony Orchestra. Skupina v současné době pracuje na vydání svých prvních plných alb na začátku jara 2023, stejně jako na budoucích turné.

Saxofonista Dr. Dave Camwell získal široké uznání za svou techniku, výraz a programování v klasických i jazzových stylech. V poslední době intenzivně spolupracuje s českou saxofonistkou Kateřinou Pavlíkovou na sérii nových skladeb pro jejich skupinu Covert Ensemble. Tato aranžmá se zaměřují na vytvoření virtuózní a působivé hudby pro dva saxofony.

Je ředitelem jazzových studií a docentem hudby na Troy University v Alabamě a je umělcem Yamaha, D'Addario, Beechler a Key Leaves s více než třiceti publikacemi dostupnými prostřednictvím Jeanne, Dorn a UNC Jazz Press.

Camwell studoval na univerzitách v Calgary, Jacksonville State, severním Coloradu a Oregonu. Je aktivním umělcem, hostujícím umělcem na více než čtyřiceti univerzitách po celé Severní Americe, a vyhrává řadu ocenění, např. 2. místo v soutěži North American Saxophone Alliance Biennial Jazz v roce 2000. Vystupoval s Norwegian Cruise Lines, na různých jazzových festivalech, včetně Montreux a Brienz ve Švýcarsku, a také cestoval po Tchaj-wanu s Xplorium! Soubor. Camwell také vystupoval s orchestry v Iowě, Minnesotě, Pensacole, Des Moines a NW Floridě, a jako sólista s New York Central City Chorus.

Jeho rozsáhlá diskografie zahrnuje široký repertoár a různé styly. Nahrával v Parmě, Innově, Enharmonicu, Centauru, Teal Creeku a Marku. Jeho nejnovější nahrávka "Second Wind" (Navona, 2019) obsahuje širokou škálu děl pro saxofon s různým doprovodem, s díly od baroka až po současnost.

Byl členem projektů, stejně jako osobně vedl konsorcia, která vyústila v nová díla Marca Mellitse, Roberta W. Smithe, Martina Hyblera a Davida Deboora Canfielda.

Camwell byl nedávno vybrán jako hlavní umělec na bienále NASA 2023.

 

 

Kateřina Pavlíková patří k výrazným osobnostem české saxofonové scény. Její hudební aktivity představují široký záběr, v jehož středu stojí hra na barytonový saxofon jako koncertní nástroj.

Kateřina Pavlíková je dlouholetou členkou Bohemia Saxophone Quartet, ve kterém hraje na barytonový saxofon a působí od roku 1999 do dnes. Toto špičkové české hudební těleso se od svého založení v roce 1990 vyprofilovalo ve vysoce profesionální soubor s naprosto specifickým a vyrovnaným zvukem. Představuje téměř unikátní syntézu nejvyšší interpretační profesionality s navýsost širokou multižánrovou dramaturgií, která zahrnuje původní klasický i jazzový repertoár, soudobé skladby většinou přímo věnované souboru, jakož i velké množství transkripcí a úprav nejrůznějších hudebních stylů a žánrů, z nichž přes dvě desítky upravila Kateřina Pavlíková. S Bohemia Saxophone Quartet se zúčastnila mnoha význačných mezinárodních hudebních festivalů (např. Pražské jaro, Struny podzimu, Concentus Moraviae, Hofkonzerte im Podewil Berlin, Sächsisch-Böhmisches Musik Festival, Festival of Nations v Tennessee, International Contemporary Music festival Kontrasty ve Lvově, Klangspuren v Innsbruku, Dresdener Saxophonemesse, 3ème stage d’interprétation et de virtuosite Saxiana v Paříži).

Kateřina Pavlíková spolupracuje s předními českými symfonickými a komorními tělesy. Jako sólistka vystoupila se Symfonickým dechovým orchestrem Hudby Hradní stráže a Policie České republiky, Pražskou komorní filharmonií, Filharmonií Brno, Filharmonií Hradec Králové, Jihočeskou filharmonií, Moravskou filharmonií Olomouc, Komorní filharmonií Pardubice, Filharmonií Bohuslava Martinů, Komorním orchestrem Berg, Českou Sinfoniettou, Lvovskou komorní filharmonií ad.

Její hráčské kvality jsou pro posluchače zaznamenány na CD Bohemia Saxophone Quartet Emotions (2019), History of Jazz (2009) a Saxcriptions (2005) – zde se představuje také jako aranžérka skladeb, dále na CD Homage to Jaroslav Ježek Rudolfinum Jazz Orchestra (2006), Jazz na Hradě Štěpán Markovič Saxtetu (2006), Just Floating Lightly Petr Kořínek Jazz Orchestra (2004) a mnoha nahrávkách pořízených pro Český rozhlas.

V roce 2020 vydala své sólové album DIVE se skladbami pro barytonový saxofon a elektroniku Dánského skladatele Wayna Siegela.

Mezi významnou část jejích hudebních aktivit patří i interpretace soudobé hudby. Ze spolupráce s českými i zahraničními skladateli vzniklo několik nových skladeb pro barytonový saxofon věnovaných Kateřině Pavlíkové. Jako milovnice techniky zařadila do svého repertoáru i skladby pro saxofon a digitální média. K dalšímu obohacení saxofonové literatury přispěla mnoha svými transkripcemi slavných klasických i moderních skladeb pro nejrůznější saxofonová obsazení.

Vedle koncertní činnosti se Kateřina Pavlíková věnuje intenzivně také pedagogické činnosti. Hru na saxofon vyučuje na Konzervatoři v Českých Budějovicích a na Základní umělecké škole ve Volarech. Její studenti a žáci jsou laureáti mnoha národních i mezinárodních soutěží v sólové a komorní hře. S těmi nejlepšími vytvořila soubor SaxWork, který pravidelně vystupuje na domácích i zahraničních pódiích. Kateřina Pavlíková se věnuje také lektorské činnosti. S úspěchem provádí semináře a masterclassy v Čechách i v zahraničí (Bratislava 2020, Kranjska Gora 2019, Bled 2019, Paříž 2010, Oslo 2009, Lvov 2005, Madona 2004).

 

Crazy Band
Ve školním roce 2006/2007 paní učitelka Vladimíra Matušková založila Žesťový soubor, který již ve školním roce následujícím nebyl pouze žesťový, a proto začal vystupovat pod názvem Dechový soubor.

Dechový soubor se stále rozrůstal nejen o hráče, ale také o hudební nástroje a v roce 2009  si hráči sami zvolili nový název souboru, Crazy Band („bláznivá kapela“). Tento název vznikl údajně podle repertoáru, který byl rozmanitý, až trochu bláznivý. A vedoucí souboru, paní Matuškové, začali žáci přezdívat Crazy šéfka.

Ve školním roce 2021/2022 převzal vedení souboru pan učitel Dominik Adámek a soubor opět rozšířil o další druhy hudebních nástrojů. Je početně největším školním souborem naší školy a hraje stále skladby různých žánrů, např. populární skladby, melodie z filmů, písničky z dětských pohádek aj. 5. 4. 2024 se poprvé Crazy Band zúčastnil soutěžní přehlídky dechových orchestrů v Úpici  ZUŠ A. M. Buxtona. Crazy Band získal ve své kategorii ZLATÉ PÁSMO  a pan učitel Adámek zvláštní ocenění za příkladné vedení orchestru. 

 

Plech Band
Plech Band je dalším dítkem paní učitelky Vladimíry Matuškové a sourozencem Crazy Bandu. Vznikl ve školním roce 2013/2014, aby vyplnil prázdné místo po chybějícím Žesťovém souboru z roku 2009. Většina žáků tehdy hrála v obou souborech a bylo pro ně tedy nasnadě vybrat pro Žesťový soubor název Plech Band.

Od školního roku 2014/2015 přebrala soubor paní učitelka Nikola Šimková, v době její mateřské dovolené se jeho vedení ujal pan učitel Dominik Adámek a nyní je zpět pod taktovkou N. Šimkové.

Počet hráčů se rok co rok mění. Jeho srdce od začátku tvoří trubky, lesní rohy, pozouny a tuby. A v repertoáru má za těch deset let více jak sto skladeb různých žánrů, autorů a různé míry obtížnosti hry. V letošním roce se např. věnuje skladbám renesančním, ale i swingovým.